Dekodowanie VIN


Poniżej przedstawiam instrukcję, jak rozkodować numer VIN naszego auta.
VIN składa się z 17 znaków (może być krótszy w przypadku aut na rynek japoński, ale te pomijamy) i zawiera większość informacji określających konkretny egzemplarz.

Gdzie znajdują się numery identyfikacyjne?
- na tabliczce znamionowej - znajduje się przy prawym kielichu (stojąc naprzeciwko samochodu). W niektórych egzemplarzach tabliczka ta może się znajdować także na pasie przednim, nad prawą lampą.
- na ścianie grodziowej - z lewej strony
- na słupku B - w niektórych egzemplarzach VIN jest także na słupku lewych drzwi przednich.
- na desce rozdzielczej - widoczna przez przeziernik w szybie czołowej

Przykładowy VIN:
JHMCB35400C209562

1, 2, 3. Miejsce produkcji, producent, typ samochodu
Pierwsze trzy znaki określają miejsce produkcji, producenta i typ samochodu.
W przypadku IVg może to być:
- JHM - Japonia, Honda Motor Co. ltd., samochód osobowy
- 1HG - Stany Zjednoczone, Honda of America Mfg inc., samochód osobowy

4, 5, 6. Kod nadwozia
Kolejne trzy znaki określają nadwozie/model. To właśnie te 3 znaki często są wykorzystywane jako potoczne określenie konkretnego modelu.
W naszym Accordzie będą to:
- CB3 - 4-drzwiowy sedan w specyfikacji japońskiej/europejskiej (silniki 2.0, gaźnik lub wtrysk el.)
- CB7 - 4-drzwiowy sedan w specyfikacji amerykańskiej (silniki 2.2)
- CB8 - 5-drzwiowy aerodeck z manualną skrzynią biegów
- CB9 - 5-drzwiowy aerodeck z automatyczną skrzynią biegów
- CC1 - 2-drzwiowe coupe

7. Typ nadwozia i skrzynia biegów
Kolejny znak już dokładnie określa, z jakim nadwoziem i rodzajem skrzyni biegów mamy do czynienia. U nas będą to:
- 1 - 2-drzwiowe coupe, skrzynia manualna
- 2 - 2-drzwiowe coupe, skrzynia automatyczna
- 5 - 4-drzwiowy sedan, skrzynia manualna
- 6 - 4-drzwiowy sedan, skrzynia automatyczna
- 7 - 5-drzwiowy aerodeck, skrzynia manualna
- 8 - 5-drzwiowy aerodeck, skrzynia automatyczna

W 4. generacji były dostępne tylko dwa rodzaje skrzyń biegów:
- manualna 5-biegowa
- automatyczna 4-biegowa

8. Wersja
Ten znak określa już konkretną wersję wyposażenia bazowego, tzw. "trim". Dla naszego Accorda będą to:
- 4 - DX Accord
- 5 - LX Accord
- 6 - DC Accord
- 7 - EX Accord (1992-1993)
- 8 - SE Accord
- 9 - 10th Anniversary Accord
Generalnie, można przyjąć, że im wyższa cyfra, tym lepsza wersja wyposażenia. W praktyce jednak, ze względu na duże możliwości personalizacji zamówienia, nawet Accord DX/LX może być całkiem nieźle wyposażony - i tak często się zdarza.

9. Cyfra kontrolna
Nie ma większego znaczenia w przypadku konkretnego egzemplarza, jest to pozycja techniczna, wyliczana na podstawie "wagi" pozostałych znaków. O ile się nie mylę, w naszych Accordach zawsze jest tutaj znak "0", ale jeżeli znajdzie się egzemplarz mający inną cyfrę kontrolną, chętnie opiszę zasady jej wyliczania.

10. Cyfra pomocnicza/Rok modelowy
Tutaj jest najistotniejsza różnica. Według standardów VIN, tutaj powinien znajdować się znak określający rok modelowy. W naszych Accordach jednak zwykle jest tutaj "0". Wyjątkiem są egzemplarze produkcji amerykańskiej - wtedy może tutaj być litera:
- L - 1990
- M - 1991
- N - 1992
- P - 1993

11. Fabryka
Dość istotna informacja, mówiąca nam, gdzie samochód został zmontowany. Nasze Accordy składano w:
- A - Marysville, Ohio, USA
- C - Sayama, Saitama, Japonia
- L - East Liberty, Ohio, USA
To są 3 podstawowe fabryki Hondy. Ponadto, Accordy rzekomo składano także w 3 kolejnych placówkach na rynki lokalne, fabryki te nie mają jednak przypisanego znaku w VIN-ie:
- Nelson, Nowa Zelandia
- Dżakarta Północna, Indonezja
- Johor Bahru, Malezja

12. Rok produkcji
Według standardów VIN, numer seryjny pojazdu to ostatnie 6 znaków, Honda jednak 12. (piąty od końca) znak przypisała do roku produkcji. W związku z tym mamy:
- 0 - 1990
- 1 - 1991
- 2 - 1992
- 3 - 1993

13-17. Numer seryjny
Ostatni ciąg pięciu cyfr to numer seryjny konkretnego egzemplarza.

Według tych informacji możemy więc wyczytać, że w naszym przykładowym VIN-ie mamy do czynienia z wyprodukowanym przez japońską dywizję Hondy 4-drzwiowym sedanem z manualną skrzynią biegów, w wersji DX, złożonym w Sayamie w roku 1992, o numerze nadwozia "09562".