Poniżej przedstawiam zestawienie lamp tylnych, zarówno fabrycznych, jak i tuningowych.
Zacznijmy od OEM:
Wersja: Aerodeck
Rynek: USDM/JDM
Opis: Standardowe lampy wszystkich Aerodeck'ów na rynek amerykański. Linia podziału lamp jest ukośna, co jest charakterystyczne dla aero. Z tego względu nie pasują wymiennie lampy z sedana ani coupe. W wersji USDM lampy wewnętrzne (w klapie) są dłuższe niż w Europie, gdyż miejsce na tablicę rejestracyjną jest mniejsze.
Foto: internet
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wersja: Aerodeck
Rynek: EU
Opis: Podobnie jak w USDM/JDM, ukośna linia podziału lamp, ale tutaj lampy wewnętrzne są dużo węższe ze względu na szeroką tablicę rejestracyjną.
Foto: internet
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wersja: Sedan/Coupe - przedlift
Rynek: EU
Opis: Standardowe lampy europejskich sedanów i coupe przed liftingiem. Pionowa linia podziału, wąskie lampy wewnętrzne.
Foto: internet
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wersja: Sedan/Coupe - przedlift
Rynek: USDM
Opis: Standardowe lampy przedliftowych sedanów i coupe z rynków korzystających z wąskich tablic rejestracyjnych.
Foto: internet
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wersja: Sedan/Coupe - przedlift
Rynek: JDM
Opis: Podobne do USDM, ale posiadające chromowaną obwódkę dookoła lamp, rynek japoński.
Foto: internet
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wersja: Sedan/Coupe - polift
Rynek: Sedan - EU, USDM, JDM; Coupe - EU
Opis: Lampy poliftowe. Kierunkowskaz przeniesiono z góry lampy na dół, ponadto lampy wewnętrzne są zaokrąglone w rogu i pojawiła się między nimi blenda na tablicę rejestracyjną - tutaj jest to blenda na wąską tablicę. Pionowa linia podziału. Lampy te występowały we wszystkich sedanach po liftingu oraz w coupe na rynek europejski.
Foto: własne
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wersja: Coupe
Rynek: USDM
Opis: unikalne lampy coupe z rynku amerykańskiego. Występowały tylko w tej wersji. Od pozostałych poliftów różnią się tym, że są nieco szersze i zagięte do środka, pozbawionego blendy, przez co cała klapa ma nieco inny kształt.
Foto: internet
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lampy nieoryginalne:
Przedliftowe lampy red-clear, zwane też 50/50. Produkowane przez Depo, tutaj szerokie środki, ale o ile mi wiadomo, były też wersje pod europejską, szeroką tablicę. Pasują do sedana i coupe.
Foto: internet
Foto: internet
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lampy 50/50 (red-clear) w wersji poliftowej. Produkowane były głównie przez Depo, ale robiło je także kilku innych producentów. Pasują do sedana i coupe, ale wymagają klapy z blendą.
Foto: internet
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Białe/czyste lampy do przedlifta. Dość rzadkie, były zarówno w wersji EU, jak i US/Jap. Wiele lat temu gdzieś przewinęło mi się zdjęcie japońskiego Accorda, który rzekomo miał takie lampy fabrycznie - ale nie wydaje mi się to prawdziwą informacją.
Foto: internet
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Poliftowe "cleary", produkowane np. przez firmę Sonar. Nadal można je kupić nowe, pasują do poliftów z blendą. Nadają się do przerobienia na 50/50 oraz na full-red.
Foto: internet
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Customowa przeróbka lamp od coupe USDM jednego z użytkowników. Do przeróbki potrzebne są oryginalne lampy coupe usdm oraz zestaw 50/50 (najlepiej) lub clear (trochę gorzej) do polifta. Lampa zewnętrzna pasuje wymiennie, w wewnętrznej trzeba podgrzać i wyciąć pomarańczową część i przeszczepić do niej odpowiednik wycięty tą samą metodą z lamp 50/50 lub clear. Modyfikacja raczej dla osób z pewną ręką, ale bardzo unikatowa i całkiem nieźle wyglądająca.
Foto: internet
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Chyba jedna z najtrudniejszych modyfikacji lamp w 4genie - adaptacja lamp poliftowych do aerodecka. Właściciel samochodu w przeróbce wykorzystał klapę i lampy z coupe USDM; drugą opcją jest adaptacja lamp wraz z blendą, wtedy korzysta się z lamp z sedana lub europejki. Modyfikacja trudna, bardzo unikatowa, daje dość ciekawy efekt; odmładza tył aerodecka, nieco zbliżając go charakterem do aerodecka 6. generacji.
Foto: internet
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lexus-look, altezza-style lub swojskie: "lampy seksu". Chyba najgorsza opcja na modyfikację tylnych lamp - kiedyś robiły szał, dziś wzbudzają politowanie. Łatwe i tanie do zdobycia, także nowe. Właściwie na uwagę zasługują tylko te ostatnie, gdyż mogą posłużyć jako baza do budowy lamp red-white. Lampy te wychodziły w różnych wariantach - clear, dymione, czarne, czerwone, o różnym rozmieszczeniu odbłyśników. Produkowane przede wszystkim przez firmę Sonar.
Foto: internet
Foto: internet